Rowerem za ocean

przez .

Ponieważ sezon rowerowy dobiega końca, a na trasach w Polsce pozostają już tylko miłośnicy ekstremalnych temperatur, postanowiliśmy zaopatrzyć Was w kilka ważnych informacji dotyczących przewozu sprzętu rowerowego… samolotem. Lato przez najbliższe miesiące nie zawita w naszym regionie. Dlaczego zatem nie pojechać w stronę, gdzie pogoda bardziej rozpieszcza?

Pomyślcie – malownicze górskie trasy w Chile, przejażdżka po lesie eukaliptusowym w Australii, relaksacyjna jazda wzdłuż skalistego wybrzeża Republiki Południowej Afryki. Możemy tak w nieskończoność, ale do rzeczy: jak podróżować z rowerem?

Sprawdźmy na początku najczęściej wybierane przez Polaków linie lotnicze – Ryanair. Po pierwsze limit ciężaru roweru dla tych linii wynosi 30 kg. Dalej przewoźnik informuje, że sprzęt sportowy, taki jak interesujący nas dwukołowiec, należy zapakować w w torbę ochronną lub [mają być] przewożone w pudelku, w przeciwnym wypadku nie będą zaakceptowane na przewóz. Nie możemy przewozić rowerów elektrycznych. Pomijając kulejącą na stronie irlandzkiego przewoźnika składnię, wiemy już co wolno nam ze sobą zabrać. Czas na koszty. Według taryfy zamieszczonej na stronie Ryanar.com mamy możliwość zapłaty za nasz bagaż przez internet lub na lotnisku. W pierwszym wypadku wydamy 285 zł (60 Euro), w drugim 332 zł (70 Euro) – obie ceny za sztukę i w jedną stronę. Gdybyśmy zatem mieli ochotę zabrać ze sobą rower do stolicy Lacjum – Rzymu powinniśmy odłożyć na loty około 570 zł (bagaż – rower) + 250 zł (bilet za jedną osobę w dwie strony), czyli 820 zł. Dla chętnych podpowiedź: wybraliśmy loty pod koniec lutego 2017 roku.

W ofercie naszego rodzimego przewoźnika – PLL LOT – sytuacja jest trochę inna. Przede wszystkim możemy w wielu sytuacjach przewozić rower w cenie biletu. Aby upewnić się, że mamy taką możliwość, polecamy sprawdzić dozwolony limit bagażowy wskazany na kupionym bilecie (ang. Free Baggage Allowance). Jeśli sprzęt sportowy nie mieści się we wspomnianym limicie należy za jego przewóz płacić. Ile? Na rejsach krajowych 50 zł lub 12 Euro, na rejsach międzynarodowych (ale po Europie) 200 zł lub 50 Euro, na trasach międzykontynentalnych 400 zł albo 100 Euro (www.lot.com). Ciekawe jest, że LOT przewidział przewożenie tandemu! W kraju zapłacimy 100 zł, na rejsach po Europie 400 zł a za rejs międzykontynentalny 900 zł. Ceny wprawdzie nie rozpieszczają, ale cieszy fakt, że miłośnicy rowerów zostali wzięci pod uwagę aż dwukrotnie w cenniku.

Lufthansa przewiduje opłatę za przewóz roweru (nie motoroweru ani e-roweru) lub przyczepki dla dziecka, jeżeli uznamy rower za nadbagaż, czyli przedmiot nieuwzględniany w cenie biletu. Ceny przewozu rowerów na lotach obsługiwanych przez wybrane linie lotnicze przedstawiliśmy w tabeli na końcu tekstu.

Standardowe walizki na rower

Ciekawą radę dotyczącą przygotowania roweru do lotu znaleźliśmy na stronie Iberii – przed zapakowaniem doradza się odkręcenie kierownicy, odłączenie pedałów i spuszczenie powietrza z opon. Linia lotnicza zapewnia bezpieczne opakowania na sprzęt kolarski (o wymiarach 131x72x21 cm). Także w ofercie KLM znajdziemy opakowanie na rower, z tym, że masa sprzętu nie powinna przekraczać 23 kg.  Ta sama linia zastrzega sobie prawo do nieprzyjęcia roweru  jako bagażu, w zamian musi wówczas zaoferować nam usługi swoją siecią cargo (uwaga – inne ceny!). British Airways uczciwie ostrzega, że możemy przewozić jedynie bagaż o wymiarach do 190x70x65 cm w cenie biletu, ale jeżeli przekroczy on podane wymiary, przewoźnik przekaże go do British Airways Cargo. Podobną politykę stosuje Fly Emirates - rozmiar dopuszczalnego sprzętu kolarskiego do 300 cm długości. W przypadku Qatar Airways sprawa może wyglądać bardzo korzystnie albo bardzo źle. W pierwszym wypadku rower znajdzie się w cenie rejestrowanego bagażu, czyli nie dopłacimy za niego ani złotówki. W przypadku przekroczenia wagi bagażu lub uznania roweru, jako dodatkowego pakunku: (1) za każdy przekroczony kilogram dopłacimy 40 USD, (2) za każdą dodatką sztukę bagażu na trasie do jednej z Ameryk zapłacimy 200 USD. Aeroflot pozwoli nam przewieźć rower w cenie biletu, jeżeli będzie to jedna sztuka bagażu i sami zadbamy o jego zabezpieczenie na czas podróży.

Wybranie się na wakacje z własnym rowerem nie jest problemem, jeżeli koszty nie mają dla nas znaczenia. W przypadku, gdy chcemy przewieźć nasz sprzęt kolarski i nie wydać fortuny, powinniśmy się wczytać w zasady obowiązujące w ofercie przewoźnika, którego usługi wybraliśmy. Z reguły linie lotnicze uczciwie informują o wszystkich opłatach na swojej stronie internetowej. Jeżeli nie chcemy korzystać z sieci, serdecznie telefon do call center. Jeżeli będziemy czujni i wytrwali w poszukiwaniach, lot z rowerem będzie niedrogą przyjemnością!

Linia lotnicza

Cena za lot kontynentalny

Cena za lot międzykontynentalny

Uwagi

Lufthansa

50 EUR/70 USD

100 EUR / 150 USD

Rower lub przyczepka

Iberia

45 EUR

W cenie biletu

+ 20 EUR za opakowanie

Finnair

15 USD/10 USD*

60 USD

Można wymieniać na punkty

British Airways

W cenie biletu

W cenie biletu

Jeżeli nie są za ciężkie/za duże

Fly Emirates

W cenie biletu**

W cenie biletu**

Ograniczenia rozmiarów

Qatar Airways

W cenie biletu, ale możliwe duże dopłaty

Uwaga na limit kilogramów

KLM

Zależne od trasy, na której lecimy

Dobry licznik cen na klm.com

Aeroflot

W cenie biletu

Sami musimy zapakować sprzęt

*15 USD za loty w granicach Europy, 10 USD za loty na terytorium Skandynawii, przelicznik 1 USD = 1 EUR.

** Przewoźnik stosuje inne zasady dla lotów w różne regiony świata – polecamy zajrzeć na stronę w celu uzyskania szczegółowych informacji.

 

 

Ostatnia aktualizacja: 2016-11-23

Szukasz roweru?

Napisz do nas na sklep@rowerowastrona.pl, opisz przeznaczenie roweru i określ budżet, a my doradzimy i pomożemy w wyborze idealnego jednośladu. Nawet jeśli nie posiadamy go na miejscu, sprowadzimy go dla Ciebie.

Kontakt

  • Sprzedaż: +48 889 551 520
  • Serwis: +48 609 504 445
  • sklep@rowerowastrona.pl

FACEBOOK

RowerowaStrona.pl © 2015 All Rights Reserved. Wykonanie Visuu Sp. z o.o.